Guild Ball – Sezon 4 – Zmiany w Gildii Inżynierów

Engineers

Gildia Inżynierów – alias “Pinokio i a’Friends”. Drużyna świetnie operująca piłką na krótkich i średnich dystansach, zadająca poważne obrażenia z zasięgu, zdolna wytrzymać bardzo tęgie baty. Mają też najbardziej kontrowersyjne modele, które łączą nw niecodzienny sposób drewniany Steampunk z włoską renesansową stylistyką. Mi się podobają, wielu ludziom nie.

W pierszych dwóch sezonach nie była to najbardziej popularna i funkcjonalna Gildia ze względu na mocno stonowany styl gry zasięgowej – fakt, zadawali obrażenia z odległości, ale nie za dużo ponad to.

Sezon trzeci przyniósł rewolucję, dając tej Gildii o wiele więcej opcji wzmacniających ich przeżywalność, potencjał bojowy (przede wszystkim zasięgowy) i elastyczność (Hoist mogący kopiować zdolności innych modeli nie będących Kapitanem stanowił zagwozdkę zarówno dla trenera Inżynierów jak i wroga). Inżynierowie stanowili solidną kontrę na scenie turniejowej dla ustabilizowanych potęg w postaci Rybaków, Unii, czy Farmerów i udało im się wygrać kilka większych imprez.

Sezon 4 przynosi subtelne, acz znaczące zmiany. 

Inżynierowie (The Engineer’s Guild)

Model Zmiany
Ballista Zaktualizowana ikona kosztu Minefield, Aktualizacja Second Wind (Friendly Guild Model Only, zasięg 4″ Dodge na koniec aktywacji), Legendary Play “Breach!” nie powoduje już Knocked Down gdy model jest na linie lotu piłki
Pin Vice
Usunięto: Mom 1 Dmg 1” Dodge w trzeciej kolumnie, Mom 1 Dmg 1” Push-Dodge w czwartej kolumnie, Dodano: non-Mom 1” Push-Dodge w trzeciej kolumnie, Character Playe mogą obierać na cel dowolny przyjazny gildyjny model I nie zadają już obrażeń na koniec aktywacji, “Alternator” ma koszt zwiększony do 2 Inf z 1 Inf, “Deletion” nie daje darmowego Bonus Time, Usunięto Heroic Play “Mechanical Heart” (dający całej drużynie Character Type “Mechanica”), Legendary Play “Well Oiled Machine” zmieniony w Aurę 6”, w której modele mogą przy pierwszym otrzymanym podaniu wykonać natychmiast darmowe podanie zamiast wykonywać akcję “Pass & Move” lub “Snap Shot”
Mainspring Podniesiono Kick z 3/4” do 4/4”, przesunięto Mom Tackle do drugiej kolumny, dodano Mom piłkę GB do pierwszej kolumny, dodano Character Play “Thief” (zabieranie piłki w 1”), “Overheat” nie rani przyjaznych modeli
Mother Obniżony DEF z 4+ do 3+, Character Play “Burrow” nie usuwa Nest Markera I nie generuje dodatkowego ataku, Nest Markery można teraz usuwać poprzez wykonanie Szarży lub Sprintu po Nich, opis modyfikatora z Markerów zastąpiono Traitem “Spiderlings” (w 1” od Markera wróg dostaje modyfikator jakby był w zasięgu bicia wrogiego modelu), Trait “Webbing” nie usuwa Markerów
Colossus Strata Mom KD w drugiej kolumnie, Strata Mom Tackle 2” Push z piątej kolumny, piłka GB w pierwszej kolumnie jest Momentous, Mom KD 1” Push przesunięte do drugiej kolumny, dodano non-Mom 4 Dmg do piątej kolumny, strata Traitu “Long Legs” (przechwytywanie piłki w 2”)
Harriet Usunięto koszt piłki GB z Character Play “Sucker Punch”
Hoist Usunięto w trzeciej kolumnie Mom 1 Dmg 1” Push, usunięto w piątej kolumnie Mom 2 Dmg 1” Push-Dodge, zwiększono HP z 11 do 13, Zaktualizowano ikonę kosztu Character Play, “True Replication” jest teraz Traitem, strata Traita “Tough Hide”
Ratchet Strata Mom 1 Dmg 2” Push w piątej kolumnie, dodano Mom 2” Push w piątej kolumnie, Zasięg Character Play “Blast Earth” skrócony z 10” do 6”, Trait “Fixer” działa na wszystkie przyjazne modele, usunięto Heroic Play “Creation [Mainspring]”
Salvo Non-Mom 2 przesunięto z piątej kolumny do 3, dodano non-Mom 3 do piątej kolumny, usunięto Character Play “Flurry”, Character Play “Arrow to the Knee” może być używany więcej niż raz na turę, dodano Character Play “Floored Bolt” (8” zasięgu, 2 Dmg I KD dla wrogiego celu), Zwiększono ilość HP z 14 do 16, Trait “Swift Strikes” ma zwiększony zasięg Dodge do 2” z 1”, Heroic Play “Locked and Loaded” może być użyty dla dowolnego Character Play w aktywacji, nie tylko następnego
Velocity Zmniejszono ilość HP z 11 do 9
Veteran Velocity Zwiększono TAC z 5 do 6, Zwiększono KICK z 4/6” do 4/8”, Zwiększono DEF z 4+ do 5+, Zmniejszono ARM z 1 do 0, non-Mom Push usunięto push z pierwszej kolumny, usunięto non-Mom Tackle z drugiej kolumny, usunięto Mom 2” Push z drugiej kolumny, przesunięto Mom 1” Push-Dodge z trzeciej kolumny do drugiej, usunięto Mom Tackle Piłka GB z czwartej kolumny, usunięto Mom Tackle 2” Push z piątej kolumny, dodano: Mom Tackle w pierwszej kolumnie, Mom 2” Dodge w trzeciej kolumnie, Mom KD w czwartej kolumnie, Mom 2” Push-Dodge w piątej kolumnie, usunięto dwa Character Playe – “Aggressive Defence” I “Smashed Shins”, dodano Character Play “Route One (Dodatkowy ruch bezpośrednio w kierunku do jednego wroga w 6”), zmniejszono ilość HP z 14 do 10, usunięto Traity “Fly Keeper”, “Goal Defense”, “Hundred Hand Stance”, dodano Traity “Lend a Hand” (dodatkowe +1 TAC gdy generuje bonus “Ganging Up”) I Reanimate
Locus Strata Mom Tackle 1” Push I non-Mom 2 Dmg 1” Push w trzeciej kolumnie, strata non-Mom 2 Dmg KD I Mom 3 Dmg 2” Push w piątej kolumnie, dodano Mom Tackle I Mom 2 Dmg w trzeciej kolumnie, dodano non-Mom 3 Dmg w piątej kolumnie, strata Traita “Stoic”, dodano Trait “Tough Hide”
Compound Strata non-Mom Tackle 1 dmg w drugiej kolumnie, usunięto Character Play “Chemical Resist” (jednorazowa odporność na Burning/Poison), “Gluttonous Mass” przemianowane na “Resilience”, “Noxious Death” nie zadaje obrażeń przyjaznym modelom
Model Zmiany
Avarisse and Greede

Avarisse zwiększony ruch do 5” z 4”, Drop me off zamienione na trait, piąta kolumna nie jest Momentous, usunięto Hit that one! [Greede]

Decimate

Ikona kosztu Thousand Cuts zaktualizowana, Second Wind daje teraz 4” Dodge na koniec aktywacji zamiast dodatkowego Joga

Gutter

Ikona kosztu Chain Grab zaktualizowana

Harry the Hat

Dodano non-Mom ikonę piłki w drugiej kolumnie, Goad zastąpiono Singled Out, zmniejszono zasięg Character Play “Molotov” z 8” do 6”

Rage

Ikona kosztu Concussion zaktualizowana, usunięto zasadę Maverick (działają na niego zdolności innych przyjaznych modeli)

Uwagi:

  • Ogólnie – Gildia nie przeszła radykalnych zmian, ale w skutek pewnych roszad na polu zdolności i typów ataku pewne style gry zostały wzmocnione, inne osłabione. W związku z ogólnym osłabieniem “plackowania” (zadawania obrażeń z dużych odległości atakami obszarowymi) jeżeli Inżynierowie chcą nadal zadawać dużą ilość obrażeń z odległości, to muszą brać Hoista i Salvo, przez co obrażenia będą padać z bezpiecznej odległości, ale raczej w jeden cel. Z drugiej strony, połączenie Hoista, Salvo i Ballisty pozwala na wystawienie drużyny mogącej przewrócić do trzech modeli z odległości na turę.
  • Ciężko mi się wypowiedzieć czy “Laleczki” mają zmniejszoną wytrzymałość – z pewnością przesunięcie Tough Hide z Hoista na Locusa i obniżenie HP Velocity wpłyną na ich przeżywalność, ale trzeba też brać pod uwagę to, że Pin Vice nie zadaje już obrażeń swoimi zdolnościami, tak więc będą mogli spełniać te same funkcje co dotychczas. I Reanimate nie został w żaden sposób zmieniony, więc jedynie trzeba się obawiać zwiększonych obrażeń w profilach innych drużyn. Wtedy skupiamy się na piłce.

Gutter-BoxArt

Gutter – nowa miłość Inżynierów?

  • Zwiększona ilość Pushy i KD skłania do gry kontrolnej, przygotowywanie modeli wroga do pobicia w otoczenia Inżynierów. Szczególnie istotne jest KD na Veteran Velocity, która pozwala przejść ze zwarcia do pressingu i strzelania bramek. Harriet traci dostęp do Sucker Punch przez Playbook więc tutaj nie będzie eksploatowania tego Character Playa z Hoistem. Przy tym nagromadzeniu przewracania bardzo zyskuje dostęp do Gutter, mogącej jeszcze bardziej zwiększyć zasięg popychania i zadawać grupowo obrażenia. Na Discordzie zaproponowano taki zestaw: Ballista mascot vvelo colossus ratchet gutter.
  • Dostępność do zasięgowych KD oraz zdolności kontrolujące posiadanie piłki na zasięg sprawiają, że Inżynierowie są bardzo elastyczni pod kątem stylu gry i potencjalnie mają stały dostęp do piłki. Harriet i Salvo są bardzo realnym zagrożeniem obecnie, szczególnie ten drugi, który może wrogi model przewrócić, zadając obrażenia robić Dodge na 2″ pomóc sobie dojść do bramki i wpakować piłkę do budy z 8″.
  • Podsumowując, wytrzymałość Inżynierów została trochę wyregulowana, ale dostali szerszy dostęp do KD przez co mogą lepiej kontrolować sytuację na stole, a to w połączeniu z ich umiejętnościami piłkarskimi czyni ich bardzo niebezpieczną drużyną.

Źródło – https://www.youtube.com/channel/UCMu95iB_kdWNOypiyJk7ljw – kanał Youtube S.T.F. Wargaming, gościnnie Steve Margetson (SF Games Designer)

Zdjęcia kart – https://www.facebook.com/pg/STFyoutube/photos/?tab=album&album_id=913223998888800

Adam Wanat

Leave a comment