Guild Ball – Sezon 4 – Zmiany w Gildii Kowali

Blacksmiths

Suchar na piątek:

– Państwo w Europie na “K”?

– Państwo Kowalscy.

Tak jak “Kowalski” jest tradycyjną częścią wyobrażenia Polaków o sobie, tak Gildia Kowali stała się rozpoznawalnym elementem marki Guild Balla ze względu na dużą podaż plastikowych zestawów tejże Gildii na rynku. Wielu osobom podeszła estetyka i koszt finansowy wejścia w system z tą Gildią, ale wkrótce okazywało się, że jej złożoność jest problematyczna nawet dla bardziej doświadczonych graczy.

W Sezonie Trzecim drużyna ta głównie opierała się na grze piłką, z kapitan Ferrite na czele, potem doszła opcja Burnisha na stanowisku kapitańskim by nieco bardziej skupić się na zabijaniu. Pod koniec Sezonu Trzeciego ze Stanów przyszła idea, że jednak Anvilem i Sledgem da się grać, i Anvil stał się bardzo popularnym kapitanem, wygrywającym wiele turniejów – po prostu zwiększał przeżywalność Czeladników, przez co przeciwnik musiał poświecić o wiele więcej Influence na ich wykończenie. Pomogła też w tym wydana w lipcu 2018 Veteran Cinder, która zadaje ogromne ilości obrażeń i przygotowuje wroga pod dalszy łomot.

Ale co z pozostałymi Mistrzami – czemu oni nie byli brani na Kapitanów? Czy coś da się z tym zrobić? I czy Kowale zadają za mało obrażeń, by być tak elastyczną Gildią, jak sobie wymyśliło Steamforged? Zobaczmy odpowiedzi na te pytania w Sezonie Czwartym.

Kowale (The Blacksmith’s Guild)

Model

Zmiany

Anvil

Zmniejszono ilość kolumn Playbooka z sześciu do pięciu, przesunięto Mom piłkę GB do drugiej kolumny z trzeciej, przesunięto non-Mom Tackle z drugiej kolumny do trzeciej, przesunięto non-Mom 2 dmg z czwartej kolumny do trzeciej, przesunięto non-Mom 3 dmg z szóstej kolumny do piątej, zwiększono ilość HP z 19 do 23, Legendary Play “Tested Mettle” nie daje +1 TAC tylko “Stoic”, rozdaje też “Stoic” innym modelom w 6” calach wraz z “Tough Hide” gdy Anvil jest kapitanem

Ferrite

Usunięto Character Trait “Hobble” (-2”/-2” przy uszkodzeniu wroga), usunięto rozdawanie Hobble z Legendary Play ”Tong in Cheek”, który teraz jest Aurą (miast Pulsem)

Furnace

Character Play “One at a Time Lads!” nadaje 2” aurę przyjaznemu modelowi pozwalającą przyjaznym modelom ignorować “Crowding Out”, Usunięto Trait “Fire Forged (ignorowanie pierwszego Burninga), Legendary Play “Tempered Steel” daje +1 TAC zamiast +1 ARM postaci I w 6” rozdaje Trait “Searing Strike” I +1 TAC innym przyjaznym modelom

Burnish

Character Play “Reduction” zamieniono w Trait ze zmniejszonym zasięgiem do 2” z 4”, Character Play “Flame Belch” ma zmniejszony zasięg z 6” do 4” I Dmg z 3 do 2, Trait “Reinforced Plating” pozwala teraz zignorować raz na turę udany Character Play trafiający Burnisha lub model w 1” od niego, Legendary Play “Covering Fire” pozwala użyć “Reinforced Plating” dwa razy I w zasięgu 6” cali

Farris

Mom 1” Push, Mom Tackle I Mom 2” Push przesunięte o jedną kolumnę w lewo, usunięto Trait “Impact”, Legendary Play “Ride Off” kompletnie przerobiony – +1/+2” do KICKA I można wykonać raz akcję Kick za darmo, jako kapitan generuje Aurę rozdającą ten sam bonus w 6” od siebie)

Hearth

Trait “Match Experience” określa, że po udanym podaniu oba modele mogą wykonać 4” Dodge przy wyborze “Pass & Move” (bardziej klarowne wyrażenie zasady), Legendary Play “Armoury” nadal zwiększa zasięg Melee Zone do 2” dopóki są w Aurze 6”, ale pozwala też Hearth użyć Character Play “Instruction” trzy razy bez płacenia Influence

Cinder

Przesunięto non-Mom Tackle z trzeciej do drugiej kolumny, Trait “Hot Shot” przemianowano na “Far Strike”

Veteran Cinder

Obniżono obrażenia w piątej I siódmej kolumnie o 1 (z 5 do 4 I z 7 do 6), przesunięto non-Mom Tackle z pierwszej kolumny do drugiej

Iron

Zwiększono DEF z 2+ do 3+, zmniejszono ilość HP z 14 do 13, Character Play “Impetus” dodaje +2”/+2” MOV zamiast +2”/+4”, Heroic Play “Tryhard” został zamieniony w Trait I zmniejsza poziom trudności testu na strzelenie gola o 1 jeżeli Iron jest w 2” od bramki

Sledge

Przesunięto non-Mom 1” Push do drugiej kolumny z trzeciej, non-Mom 2” Push z piątej kolumny do czwartej, zwiększono Mom obrażenia odpowiednio – pierwsza kolumna z 1 do 2, trzecia kolumna z 2 do 4, piąta kolumna z 4 do 6, siódma kolumna z 7 do 8, zwiększono HP z 12 do 13, usunięto Trait “Knockback” I zastąpiono go “Powerful Charge” (daje przeciwnikowi KD jeżeli go trafi atakiem z szarży)

Alloy

Trait “Arsenal [Hearth]” stracił opcję 2” Melee Zone

Bolt

Character Play “Shoemerang” nie może obierać za cel Bolta

Cast

Zwiększono MOV z 5”/8” do 7”/9”, zwiększono DEF z 3+ do 4+, dodano non-Mom 1” Dodge na pierwszej kolumnie, non-Mom Tackle przesunięte z drugiej kolumny od trzeciej, Mom piłka GB przesunięta z trzeciej kolumny do drugiej, usunięto Trait “Charmed [Male]”, Trait “Burning Passion” zwiększa o 1 tylko obrażenia od Playbooka (wcześniej też Character Plays), zasięg Dodge z Traita “Swift Strikes” zwiększony z 1” do 2”

*Mistrz wybrany na Kapitana traci cechę “Squaddie” – istotne dla Kart Gameplan

Zmiany w tej Gildii będzie najłatwiej podsumować poprzez spojrzenie na drużynę przez pryzmat zajęcia stanowiska Kapitana przez każdego z Mistrzów

  • Anvil – sezon czwarty zwiększa odporność jego i drużyny, szczególnie Czeladników w turze aktywacji Legendarki, gdyż nie będzie można ich teraz przesuwać. Styl gry nie zmieni się względem tego co widzieliśmy pod koniec Sezonu Trzeciego – zabić piłkę, zabić wroga, skończyć grę bramką.
    Widzę tutaj raczej skład – Anvil/Sledge/Hearth/Alloy/Furnace/veteranCinder
  • Burnish – bardziej niszowy wybór na Kapitana niż wcześniej ze względu na zmniejszone obrażenia od plackowania, będzie raczej służył jako kontra przeciwko drużynom z większą ilością Character Playów, czyli Inżynierom, Łowcom, może też Grabarzom (w tym przypadku będzie zabawa w ciuciubabkę – czy Morty wezmą Scalpel bo Burnish kontruje Obulusa). Gra też raczej na cztery TO i jedną bramkę, ewentualnie 2 bramki i dwa TO.
    Tutaj proponuję skład – Burnish/Cast/Ferrite/Iron/Furnace/veteranCinder
  • Farris – strata darmowego ataku przy Sprincie została zrekompensowana darmowym Kickiem w turze Legendarki dla niej i całej drużyny, z boostem do KICKa +1/+2″. Tutaj drużyna będzie bardzo pod trzy bramki, z licznym przewracaniem i nasileniem na zdolności odzyskujące piłkę od wroga (w tym KD + Kill the Ball).
    Proponowany skład – Farris/Bolt/Ferrite/oCinder/Hearth/Alloy
  • Ferrite – ta popularna ongiś opcja straciła możliwość ograniczania ruchu, ale nadal nakłada masę efektów na wroga i z pomocą Irona jest w stanie spokojnie grać na dwie bramki i dwa TO.
    Propozycja podania – Ferrite/Bolt/Furnace/VeteranCinder/Hearth/Alloy
  • Furnace – z nową legendarką jest raczej nastawiony na sprzedanie wrogowi łomotu, wchodząc w jego szeregi i mordując na lewo i na prawo. Jako że jego Legendarka nie faworyzuje Czeladników, Mistrzowie też mogą trochę mocniej pobić. Furnace będzie chciał iść w 4 TO i jedną bramkę, ale przy agresywnej grze jest w stanie też pójść w 2-2.
    Gorąca Szóstka Wujka Steelina – Furnace/veteranCinder/Hearth/Alloy/Anvil/Sledge
  • Hearth – w przeciwieństwie do Furnaca Legendarka Hearth działa bardziej na Czeladników, dlatego istotny będzie skład i pozycjonowanie. Czeladnicy będą musieli być w miarę blisko niej przed jej aktywacją by skorzystać z Legendarki, dlatego będą faworyzowani trochę wytrzymalsi i wolniejsi zawodnicy. Raczej widzę tutaj też granie na wynik 1-4, ze sprytną opcją przejścia na 2-2.
    Propozycja składu – Hearth/Alloy/Anvil/Sledge/Furnace/veteranCinder

Całościowo patrząc Gildia została bardzo wzmocniona i teraz najmniej ciekawą opcją na kapitana wydaje mi się Ferrite, która aż tyle pod Legendarką swojej drużynie nie oferuje, a jest całkiem przyjemną opcją na Mistrza nie-kapitana, ale raczej pod Farris. Raczej mam przeczucie, że popularniejsi będą Mistrzowie nastawieni na eliminację, gdyż Kowale wypłacają bardzo dużą ilość obrażeń, sami będąc je teraz lepiej przyjmować. Czy Gildia jest przystępniejsza dla nowych graczy? To już zależy od osoby wprowadzającej narybek do systemu – do samodzielnego oswajania gry raczej bym polecał Browarników lub Masonów.

Źródło – https://rollbetter.podbean.com/ – podcast Roll Better – gościnnie Jamie Perkins (Lead SFG Games Designer)

Karty – https://www.facebook.com/pg/RollBetterPodcast/photos/?tab=album&album_id=2155728211413600&__xts__%5B0%5D=68.ARB5kR1UnKXlQif-gzywAaU8Yv6IHRexrkRtU8tF0fSbii284o16NxvIM9ME9znN11_qzFjCd-kQG90DZsK46gMxw5_PU_5sGu_QZ9Plgl21pEqUZi7ar1PwFX2c4tewaR_Hjt_xu4DfAPPOrBR4iy7tG1bt_LSQAmr0kH-WNJgBH7deDamZKQ&__tn__=-UC-R

Adam Wanat

Leave a comment