Guild Ball – Sezon 4 – Zmiany w Gildii Rolników

Farmers

Pan McDonald farmę miał… Ija, ija, oou!
Taaak, ale zabrał mu ją rząd…
Ija, ija, oou!

– Pan Andy Anderson, Tata Ludwiczka

Gildia Farmerów wyszła w Sezonie Trzecim i zdobyła serca widowni swoją koncepcją. Bo jak nie kochać drużyny pełnej klimatu, gdzie siejemy zboża i warzywa, przeciwnika przerabiamy na nawóz i zbieramy żniwo w postaci dodatkowych umiejek i punktów na akcje? W tej drużynie brakuje tylko modelu traktora albo scenki ubijania masła (potencjał na limitki jest mocny).

Gdy wyszedł podręcznik do Sezonu Trzeciego wszyscy mieli obawy co do nadmiernej siły Threshera i jego kosy, co potem potwierdziło się na dwóch międzynarodowych imprezach, w tym Mistrzostwach Świata, gdzie Alex Botts wygrał serię meczy tym samym składem na Thresherze w każdym meczu, zostawiając pewien niesmak u graczy i projektantów gry, oraz inwazyjnie rozchodzące się echo słów “Aniemówiliśmy”.

Potem przyszła errata tonująca w dół prewne nadużycia zdolności Threshera, Tatera i Millstone, skłaniając graczy do sięgnięcia po drugiego kapitana, ale nadal trzonem drużyny byli Tater, Millstone i Jackstraw.

W Sezonie Czwartym Farmerzy przechodzą jedną z najbardziej dalekosiężnych przemian – taki Plan Pięcioletni w Gildii Rolników. Czy tym razem się uda?

Rolnicy (The Farmer’s Guild)

Model Zmiany
Grange Zmniejszono Inf z 5/6 do 4/6, Non-Mom 1 dmg w pierwszej kolumnie podwyższono do 2, Mom 2 dmg w trzeciej kolumnie zamieniono na non-Mom 2 z 1” Pushem, Mom piłkę GB przesunięto do trzeciej kolumny, Mom 3 dmg przesunięto z piątej kolumny do czwartej, dodano non-Mom 2 z piłką GB do piątej kolumny, w szóstej kolumnie zamieniono Mom 2 dmg KD na Mom 3 dmg z 2” Pushem, Usunięto Character Play “Honest Labour” I zastąpiono go “Help ‘Em Out” (za 1 Inf lub z Playbooka rozdaje Trait “Close Ranks – model zabiera dodatkową kostkę przy Crowding Out), Usunięto Trait “Lend a Hand”
Thresher Usunięto non-Mom 1 Dmg z pierwszej kolumny, przesunięto Mom 2 dmg z drugiej kolumny do pierwszej, 2 Dmg z piłką GB przesunięto do trzeciej kolumny I usunięto generowanie Mom, usunięto z szóstej kolumny nom-Mom 3 Dmg KD, Mom 3 dmg przesunięto do czwartej kolumny, w piątej kolumnie dodano Mom 3 Dmg 1” Dodge, do szóstej kolumny z siódmej przesunięto Mom 4 dmg, zlikwidowano siódmą kolumnę, Trait “Scythin March” stał się Character Playem z zamienionym kosztem z 1 Harvest Markera na 1 Inf, Character Play “Dont’ Fear the…” stał się Traitem, Legendary Play “Against the Grain” nie daje +2 TAC, ale zamiast tego pozwala Thresherowi użyć Character Playa bez wydawania Inf
Peck W pierwszej kolumnie zmieniono generowanie Mom – teraz jest Mom 1” Dodge zamiast Mom 1 dmg, z drugiej kolumny usunięto non-Mom piłkę GB, Character Play “Cocksure” nie może być aktywowany z Playbooka, Heroic Play “When the Cock Crows” usuwa wszystkie Conditiony w 4” calach bez 1” Dodge
Buckwheat Character Play “Carrot and Stick” stał się Traitem, usunięto Trait “Territorial”
Bushel W pierwszej kolumnie usunięto non-Mom Tackle I Mom 1 Dmg I dodano Mom Tackle 1” Dodge, w drugiej kolumnie usunięto non-Mom Dodge I dodano Mom 2 dmg, przesunięto non-Mom Puchar do drugiej kolumny z trzeciej, w trzeciej kolumnie usunięto non-Mom 2 Dmg, Mom 2” Dodge przesunięto z czwartej kolumny do trzeciej, do czwartej kolumny dodano nom-Mom 3 dmg 2” Dodge, usunięto Trait “Protected [Harrow]”, Trait “Cabbage Punt” nie daje przerzutów ale pozwala użyć Character Play bez wydawania Inf, dodano Trait “Close Control”
Fallow Zmniejszono Inf z 0/5 do 0/4, Zwiększono w pierwszej kolumnie wynik Mom 1 dmg do 2 dmg, w drugiej kolumnie zwiększono non-Mom 1 dmg piłka GB do 2 dmg, w trzeciej kolumnie zwiększono Mom 2 dmg do 3 Mom dmg, w szóstej kolumnie zwiększono Mom 3 dmg do 4 dmg, Character Play “Rowdy” pozwala ignorować Crowding Out i dodawać kostki za Gang Up
Harrow Podniesiono Kick z 2/6” do 3/6”, w pierwszej kolumnie podniesiono non-Mom 1 dmg do 2, w trzeciej kolumnie podniesiono non-Mom 1 dmg piłka GB do 2, usunięto Mom 2 dmg z piątej kolumny, 3 dmg w piątej kolumnie teraz generuje Mom, usunięto Character Play “Tooled Up” I dodano “Marked Target”, usunięto Trait “Look Busy! [Captain]” I dodano “Planting Season” (raz na aktywację może w 2” położyć Harvest Marker)
Veteran Honour Zwiększono ruch z 4”/6” do 5”/7”, zmniejszono Inf z 3/3 do 2/3, zwiększono non-Mom 1 dmg do 2, z Mom 1 Dmg 2” Push usunięto 1 Dmg w drugiej kolumnie, w drugiej kolumnie usunięto 2 Mom dmg, w czwartej kolumnie 3 dmg jest teraz Mom, usunięto Character Play “Crofting Time”, dodano Character Play “Cocksure”, dodano Trait “Planting Season”, Legendary Play nie wchodzi w interakcję z Harvest Markerami tylko pozwala zrobić modelowi nie-Kapitanowi wykonać Jog
Jackstraw Inf zmniejszony z 3/3 do 2/3, non-Mom 1 dmg w pierwszej kolumnie zwiększony do 2, Character Play “Crop Dusting” ma zmniejszony koszt z 2 do 1 I zasięg z 8” do 6”, Character Play “If Only I Had a Brain” przemianonwany na “At Your Post”, Trait “At Your Post” przemianowany na “If Only I Had a Brain”
Millstone Mom 1 dmg w pierwszej kolumnie zamieniono na non-Mom 2 dmg, Mom 2 dmg z drugiej kolumny zamienione na non-Mom 3, 1” Push w drugiej kolumnie generuje Mom, Character Play “Get Out!” zastąpiony Traitem “Battering Ram” (każdy model dotknięty podstawką w trakcie ruchu jest odpychany o 2”)
Ploughman ARM podniesiono z 0 do 1, non-Mom 1 podniesiono do 2 w pierwszej kolumnie, piłkę GB przesunięto z pierwszej do drugiej kolumny I nie generuje już Mom, Mom 1” Push przesunięto z drugiej kolumny do pierwszej, Mom KD przesunięto z czwartej do drugiej kolumny, non-Mom Tackle z 1” Push przesunięto z trzeciej do czwartej kolumny, w piątej kolumnie usunięto non-Mom piłkę GB ale 3 dmg jest teraz Mom, usunięto Character Playe “Furrow” I “Defend the Ground”, dodano Character Play “Broken Earth”, Trait “Fertile Soil” działa raz na turę I w ramach swojej 4” aury zamiast AOE, dodano Trait “Planting Season”, usunięto Trait “Mud Concealer”
Tater Mom 1 dmg w pierwszej kolumnie podniesiono do 2, usunięto Mom 2 dmg z drugiej kolumny, non-Mom 1” Push z drugiej kolumny przesunięto do trzeciej, z trzeciej kolumny do drugiej przeniesiono non-Mom Tackle, usunięto non-Mom 2” Push I dodano Mom 3 dmg, usunięto Character Play “Cropping”
Windle Zwiększono MOV z 3”/5′ do 4”/6”, zwiększono TAC z 5 do 6, zwiększono Inf z 0/2 do 1/2, w pierwszej kolumnie usunięto non-Mom 1 dmg I z trzeciej kolumny przesunięto Mom 2 Dmg do pierwszej, przesunięto non-Mom 1” Push do pierwszej kolumny do pierwszej, usunięto non-Mom piłkę GB z drugiej kolumny I połączono ją z Mom 2 dmg w trzeciej, Mom 3 Dmg przesunięto z szóstej kolumny do drugiej, non-Mom KD z trzeciej kolumny przesunięto do drugiej, non-Mom 2” Push przesunięto do trzeciej kolumny z czwartej, z czwartej kolumny usunięto non-Mom Tackle, do czwartej kolumny dodano Mom 4 dmg, do piątej kolumny dodano Mom 5 Dmg I usunięto non-Mom 3 dmg oraz Mom piłkę GB, usunięto 6 kolumnę, Character Play “Snack Break” nie generuje dodatkowych VP I leczy o 6 HP zamiast 4, usunięto Character Traity “Stop Slacking! [4” Aura]”, Trait “Hale and Hearty [15]” zastąpiono “Empathy” (wszelkie wyniki z Playbooka zawierające Dmg nie generują Mom przeciwko Windlowi), Trait “Big Breakfast” alokuje Inf zamiast zwiększać I dodaje +2”/+2” Mov zamiast +2 TAC

Uwagi:

  • Rolnicy to pierwsza Gildia, którą faktycznie zagrałem na zasadach Sezonu 4 przeciwko innym drużynom po aktualizacjach, więc moje opinie są podyktowane jakimś doświadczeniem. Moje dwa mecze to:
    + Receiving vs Sokolnicy – Grange, Peck, Bushel, Tater, Ploughman, Jackstraw
    12-4 dla Rolników (3 bramki i jeden TO vs 2 TO)
    + Kicking vs Grabarze na Scalpel – Thresher, Buckwheat, Windle, Jackstraw, Ploughman, Millstone
    12-8 (4 TO i 1 bramka vs 2 bramki)
  • Najważniejsze zmiany w rolnikach to 2 obrażenia na pierwszym trafieniu na Playbookach prawie całej drużyny. Kompensowane to jest brakiem możliwości zwiększania TAC i obrażeń jakimikolwiek zdolnościami (pozostaje Singled Out z Gameplanów). Ma to swoje plusy i minusy. Z jednej strony mamy pewniejsze obrażenia na te czasy, gdy trafiamy prawie że nic (czyli większość przypadków), z drugiej strony potrzeba większej ilości ataków i otaczania wrogów by faktycznie coś zabić w jednej aktywacji. Obaj kapitanowie stracili wyniki z Playbooka powodujące Knocked Down i obrażenia naraz, co wymusza Wrapy (a te są trudniejsze do osiągnięcia tą Gildią), jeżeli chcemy w wydajny sposób eliminować wroga. Faktem jest, że ta drużyna generuje naprawdę duże ilości Influence i może wypłacić bardzo dużo ataków, ale z drugiej strony śmiertelność ataków w grze ogólnie wzrosła, a żywotność Farmerów jest na tym samym poziomie co w S3, tak więc ogólnie spadła. Farmerzy moga się bić, ale raczej będą to robić na modłę swojej profesji – zasiać obrażenia po kilku przeciwnikach w pierwszym podejściu, by w kolejnej rundzie wykończyć tych, którzy nie zdążą się wyleczyć.
  • Podstawowym założeniem Gildii Farmerów jest podział na modele rozkładające Harvest Markery (Planters – Siewcy), oraz modele aktywujące zdolności z pobliskich Harvest Markerów (Żniwiarze – Reapers). W Sezonie Trzecim każdy Siewca miał trochę inny sposób dokładania tych znaczników na stole – teraz jest to dość zestandaryzowane, gdyż większość modeli (poza Peckiem i Jackstrawem) po prostu w trakcie aktywacji kładzie znacznik w 2″ od siebie. Dodatkowo Ploughman i Veteran Honour mają możliwość generowania dodatkowego znacznika na większych odległościach lub przemieszczania istniejących znaczników w bardziej taktycznie korzystną pozycję (przecena kosztu zasięgowej umiejki Jackstrawa z 2 Inf na 1 też pomaga, ale ma większe znaczenie przy ich grze piłką). Jak dla mnie Ploughman ze swoją aurą dającą możliwość położenia dodatkowego znacznika w obrębie 4″ aury staje się integralnym członkiem drużyny. W Sezonie Czwartym będziemy bawić się z przeciwnikiem w “Rzepową Ciuciubabkę”, gdyż pomimo odpalania zdolności przez Żniwiarzy kosztem tych znaczników nadal jesteśmy w stanie zostawić przynajmniej 3 do następnej tury i mieć znaczną pulę Influence. Przeciwnik będzie musiał nam to utrudnić, ale z nowymi zasadami rozstawiania Markerów jest nam łatwiej je ukryć.
  • Zmiany w większości zawodników mi się bardzo podobają, ale nie tyczy się to kapitanów. Obaj stali się nudniejszymi wersjami siebie i potrzebują drużyny, by móc faktycznie coś zdziałać. Moje doświadczenia Thresherem zostały totalnie popsute przez kości, gdzie nie był w stanie zabić Hemlocke na 1 HP, a Grange zagiął statystykę zabijając Devanę w jednej aktywacji (czego nie byłby w stanie zrobić w S3 bez Tooled Up). Mimo to kapitanowie wydają mi się najmniej atrakcyjną częścią tej drużyny, i raczej bym grał Grangem, który pomaga w grze piłką. Threshera chcę jeszcze ograć w wersji Receiving, żeby zobaczyć, czy z Bushel będzie możliwe granie na 2 bramki i dwie eliminacje – mam mieszane uczucia jednak. Przy nagromadzeniu Influence z goli i Harvest Markerów każdy model w drużynie będzie mógł osiągnąć maksymalnie wykorzystać aktywację, tylko w większości przypadków może się to sprowadzić do tego 2 Dmg z pierwszej kolumny.
  • Maskotki ogólnie zyskały i zostały wpasowane bardziej w swoje role. Peck jest wspomagaczem, dającym odporność na conditiony – nie będzie już Death by McNugggets pod Grangem, ze względu na usunięcie Character Play “Honest Labor”. Buckwheat został jaki był, choć stracił darmowy atak, ale dodanie mu 1 Inf i zachowanie KD na jednym trafieniu czynią z niego wydajną maskotkę do agresywnego grania. Wybór maskotek będzie mniej uzależniony od kapitana a bardziej podyktowany przeciwnikiem.
  • Wśród Siewców najlepiej wypadli Ploughman i Veteran Honour ze względów opisywanych wyżej – poprawiają dystrybucję Harvest Markerów na stole i mają przyjemniejsze Playbooki. Jackstraw może lepiej grać na piłkę ze względu na obniżenie kosztu placka. Najgorzej wychodzi Harrow, który bez Tooled Up i braku +1 ARM dla Bushel, oraz poprawieniu generowania Markerów ogółem jedynie jest przydatny ze względu na swoją leczącą aurę.
  • Żniwiarze teraz wszyscy są atrakcyjni – szczególnie Bushel mogąca przemierzać cały stół z piłką i Windle, który co prawda stracił Tackle, ale jego prędkość jest stabilniejsza i nie jest uzależniony od Harvest Markerów. Babcia może straciła jeden maksymalny Inf, ale nadal jest groźną ostatnią aktywacją.
  • Ogólnie Farmerzy są jak tanie wino – “tasteless and unimaginative, but gets the job done”.

Źródło – http://www.guildball.fr/ – podcast I blog Guild Ball France (nagrane po angielsku)

Karty – https://drive.google.com/drive/folders/1_6-lJF6sv8PwqoIv4X_S8v3CNPcRUiZ0

 

Adam Wanat

Leave a comment